Julhelgen är för många inte bara en njutning utan även en stress i form av frestelser, förväntningar och många måsten.
För min del så kommer julen inte alls bli som tidigare år då min mamma fanns med och styrde upp allt runt julafton och maten. Julen kan se olika ut och barnen kommer inte gråta om julskinkan är köpt och uppskivad eller om vi skippar Jansons och bara har en sorts sill… I år blir det fokus på att bara vara, njuta av god mat och sänka alla kraven, kanske tom med be om hjälp.

Vart vill jag då komma med den här personliga reflektionen? Jo, att försöka tänka mer på balansen och livet i ett större perspektiv. Om en julafton eller ett par dagar på året blir annorlunda så betyder inte det att det ska fortsätta att vara så resten av livet. Allt är inte svart eller vitt. Det tänket gäller inte bara kraven i allmänhet utan även kosten som vi väljer att äta. Äter du 100% bra större delen av året så har du utrymme  att njuta av julbordet utan att välja bort allt det onyttiga. Se till att välja ut dina favoriter och hoppa över det som ändå bara är en utfyllnad på tallriken som du kanske egentligen inte tycker är jättegott. Man kan äta allt men inte jämt.

Vi vet att rutiner för en del människor är livsviktiga. Man vågar inte släppa på tyglarna för man är rädd att falla tillbaks i sina gamla vanor. Känner du att du verkligen vill hålla dig till en sund och nyttig julafton så har vi gjort en liten miniguide nedan.

Bra:

Ägg
Lax
Julskinka
Köttbullar (nötkött)
Potatis
Grönkål (ej stuvad)
Sallad i alla dess former
Nötter
Frukt
Fröknäcke
Mager ost
Eget julgodis
Rödbetor
Sill i klar lag

 

Mindre bra:

Prinskorv
Stuvad grönkål
Patéer
Rödbetssallad
Köpt Jansons
Tomtegröt
Glögg
Läsk
Alkohol
Pepparkakor
Julgodis
Sill i krämiga såser
Dopp i grytan
Ris à la Malta
Revben

 

Smarta tips!

  • Ät lagom, njut av allt men i små portioner.
  • Tänk halva tallriken med grönsaker även då du äter julbord!
  • Välj sill utan gräddiga såser.
  • Ät hellre en bit fullkornsbröd till maten än söt jullimpa. Eller hoppa över brödet helt.
  • Välj den dessert du gillar bäst och njut av den.
  • Hoppa över de drycker du inte gillar. Man måste inte dricka mumma, öl, snaps, glögg, vin och något till kaffet. Välj bara det du njuter av till 100%.

Psssst…
Idag är det 4:e advent och sista dagen att knipa en plats med 20% rabatt i Hälsoboostens nystartsgrupp. Vi kommer ha en officiell uppstart där vi kickar igång träning och bra kost den 9 januari. Det blir 3 härliga månader som kommer ge dig massor av kunskap, nya erfarenheter, utmaningar, vänner och framförallt redskap för att fortsätta leva ett hälsosamt liv. Vi gillar INTE dieter och quickfix, vi strävar efter ren och naturlig mat…balans blir 2017 års motto!!!

För att ta del av erbjudandet använder du rabattkoden HÄLSOBOOSTENJUL i webbutiken när du köper START+POWER.